آموزش الکترونیک سطح 1 - صفحه 1

آیا اطلاعات قبلی در مورد الکترونیک داری؟ نه؟اصلا نگران نباش :)داشتن دانش قبلی در الکترونیک ضروری نیست.

این سری از آموزش الکترونیک آکادمی پرناک ، الکترونیک را قدم به قدم به شما آموزش می دهد و شما را راهنمایی

می کند که چگونه الکترونیک را محاسبه، درک و طراحی کنید.

پس از مطالعه این بخش و درک مفاهیم در صورت داشتن هر گونه سوال به بخش انجمن پرناک مراجعه نمایید و سوالات خود

را در انجمن با ما و دوستان خود در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان به جواب سوالات خود برسید . 

امتیاز
5/5

مبانی مدارهای الکترونیکی
طراحی و ساخت مدارهای الکتریکی یک سرگرمی جذاب است. قبل از ساخت هر مدار الکتریکی باید زبانی به نام ‘الکترونیک’ را یاد بگیریم. مانند هر زبان دیگری، قوانین اساسی وجود دارد که باید بدانیم و درک کنیم. این قوانین به ما در خواندن و طراحی مدارهای الکترونیکی ساده و پیچیده کمک می کند. هدف اصلی این مقاله آموزش زبان الکترونیک به خوانندگانی است که با الکترونیک آشنایی ندارند با استفاده از گروهی از قوانین و معادلات ساده که رفتار هر جزء الکترونیکی و رابطه بین اجزای موجود در آن را توصیف می کند.

مدار الکترونیکی پایه را می توان به سه بخش تقسیم کرد: منبع تغذیه، سیم و بار.

circuit

منبع تغذیه (باتری، ترانسفورماتور ها و غیره) جریان را از طریق سیم ها به بار (لامپ، تلفن، موتور، تلویزیون و غیره) هدایت می کند. 
طراحی مدار الکتریکی برای روشن کردن لامپ یا روشن کردن آلارم یا راندن موتور با دستورات کامپیوتری، باید رفتار قطعات در طراحی را با توجه به دیتاشیت‌های آن‌ها که توسط سازندگان قطعه موجود است، درک کنید. درک رفتار هر جزء به شما کمک می کند تا شرایط مناسب را برای هر یک از اجزای طراحی خود تنظیم کنید. هدف شما به عنوان یک طراح مدار این است که بدانید چگونه بهترین اجزا را انتخاب کنید تا طراحی خود را به نتیجه برساند. برخی از قطعات الکترونیکی اساسی وجود دارد که تقریباً در هر طراحی الکترونیکی یافت می شود. در این آموزش (سطح 1) می آموزیم که این اجزای اساسی چیست و رفتار آنها در مدار الکترونیکی چیست، اما ابتدا باید چند اصطلاح و تعاریف اولیه را بیاموزیم.

اعداد و نماد های علمی
نماد علمی روشی برای نوشتن اعداد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ به صورت کوتاه است. به عنوان مثال: K [kilo] = 1000، m [mili] = 1/1000.
اعداد بزرگ و کوچک در الکترونیک بسیار رایج هستند. جدول زیر نماد علمی برخی از انواع اعداد را شرح می دهد:

sign

مثال :

  • 0.003A(آمپر) =3mA(میلی آمپر) یا 3×10^-3
  • خازن با سایز 0.0000000007 فاراد برابر با 7نانو فاراد (7nF) یا         7×10^-9

 

سیم برق (رسانا)
سیم برق را رسانا می نامند زیرا از ماده رسانایی ساخته شده است که می تواند جریان داشته باشد. انواع مختلفی از هادی ها با پارامترها و شکل های زیاد وجود دارد، اما نگران نباشید، تنها چندین هادی معمولی وجود دارد که می توان با توجه به سیگنال هایی که در طراحی فعال هستند در یک مدار الکترونیکی از آنها استفاده کرد. ما به زودی متوجه خواهیم شد که چه نوع هادی را می توان برای هر یک از طرح های الکترونیکی خود استفاده کرد. سیم رسانا مانند لوله ای است که به جریان از نقطه ای به نقطه دیگر مدار کمک می کند. سیم رسانا معمولاً با یک ماده عایق (معمولاً پلاستیک / نایلون) پوشانده می شود که از اتصال هادی با سایر هادی ها در مدار الکترونیکی جلوگیری می کند. بسیاری از مدارها از یک کارت چاپی ساخته می شوند که در آن هادی ها چاپ می شوند و بخشی از کارت هستند (برخی از آنها در لایه های داخلی کارت پنهان می شوند).