آموزش الکترونیک سطح 1 - صفحه 3

آیا اطلاعات قبلی در مورد الکترونیک داری؟ نه؟اصلا نگران نباش :)داشتن دانش قبلی در الکترونیک ضروری نیست.

این سری از آموزش الکترونیک آکادمی پرناک ، الکترونیک را قدم به قدم به شما آموزش می دهد و شما را راهنمایی

می کند که چگونه الکترونیک را محاسبه، درک و طراحی کنید.

پس از مطالعه این بخش و درک مفاهیم در صورت داشتن هر گونه سوال به بخش انجمن پرناک مراجعه نمایید و سوالات خود

را در انجمن با ما و دوستان خود در میان بگذارید تا در سریع ترین زمان به جواب سوالات خود برسید . 

امتیاز
5/5

مقاومت
هر ماده ای این توانایی را دارد که در برابر جریان از خود مقاومت کند. تا زمانی که مقاومت ماده بالا باشد، بارهای الکتریکی کمتری می تواند در طول زمان از آن عبور کند، این یعنی جریان الکتریکی کمتر. مواد با مقاومت بسیار بالا عایق و مواد با مقاومت کم رسانا نامیده می شوند. تا زمانی که مقاومت ماده کم باشد می توان گفت که ماده رسانای بهتری است.

مقاومت با R مشخص شده و با واحد اهم : Ω اندازه گیری می شود.
مثال ها:
1. مقاومت با مقاومت 10KΩ (10000 اهم).
2. مقاومت هادی ایده آل 0Ω است.

مواد عایق و رسانا
مقاومت عایق/ هادی بستگی به جنس و ابعاد فیزیکی دارد. هر ماده ای «مقاومت الکتریکی» منحصر به فرد خود را دارد. رساناها موادی با مقاومت الکتریکی کم هستند. عایق ها موادی با مقاومت الکتریکی بالا هستند. مثال: مس رسانای بسیار خوبی است زیرا مقاومت الکتریکی آن بسیار کم است. پلاستیک رسانای بسیار بدی است زیرا مقاومت الکتریکی آن بسیار بالاست. نمونه های بیشتری از هادی ها: آلومینیوم، طلا، نقره، فولاد. نمونه های بیشتری از عایق ها: شیشه، چوب، کاغذ.

مقاومت در برابر ابعاد هادی
ما آموخته ایم که مقاومت به نوع ماده بستگی دارد، اما به ابعاد مواد نیز بستگی دارد. بیایید به یک سیم رسانا نگاه کنیم:wire

 

R نشان دهنده مقاومت سیم بین دو لبه آن است. L طول سیم، A سطح مقطع، ρ مقاومت الکتریکی ماده است. ρ را می توان بر روی یک جدول مخصوص یافت که ρ از همه نوع مواد را نشان می دهد. طبق فرمول بالا، مقاومت R سیم برای هادی کوتاه در مقایسه با هادی بلند کمتر است. مقاومت یک سیم نازک (A بسیار کم است) از سیم ضخیم با همان طول بیشتر است.

قانون اهم
اولین و مهمترین قانون الکترونیک، قانون اهم است. این قانون فرمولی است که رابطه بین ولتاژ، جریان و مقاومت را به شرح زیر نشان می دهد:

ohm low

R=مقاومت

V=ولتاژ

I=جریان

تغییر فرمول می تواند دو نمایش دیگر را نشان دهد:

low ohm2

با قانون اهم می توانیم ببینیم که وقتی مقاومت افزایش می یابد، جریان کاهش می یابد. اگر مقاومت یک مقاومت در مدار الکتریکی و ولتاژ بین دو پایانه آن را اندازه گیری کنیم، می توانیم جریانی را که از مقاومت عبور می کند با قانون اهم محاسبه کنیم. به عنوان مثال، مدار زیر دارای منبع تغذیه 5 ولت (ولت) است، (سیم با مقاومت 0 اهم ایده آل است). مقاومت R برابر با 100 اهم است.بنابر این ما می توانیم جریان I را با قانون اهم محاسبه کنیم:

current calculate

مقاومت
مقاومت جزء ثابت و شناخته شده است. مقاومت دارای دو ترمینال متصل به مدار الکترونیکی است. مقاومت ها بر روی طیف وسیعی از اندازه ها(میزان مقاومت) ساخته می شوند. میزان مقاومت، مقاومت در طول فرآیند ساخت مشخص می شود و معمولاً روی بسته مقاومت با حروف یا کد نوار رنگ مشخص می شود. وظیفه اصلی مقاومت در مدار الکترونیکی تنظیم جریان و ولتاژ محل اتصال آن است. مقاومت در مدار الکترونیکی با حرف R مشخص شده و دارای علامت زیر است:

Res

توان الکتریکی
توان الکتریکی با حرف ‘P’ مشخص شده و با واحد وات [W] اندازه گیری می شود.
توان الکتریکی با 3 پارامتر اصلی قانون اهم محاسبه می شود: R , I , V
و با فرمول های زیر قابل نمایش است:

electerical power

p=توان الکتریکی

v=ولتاژ

I=جریان 

R= مقاومت